Sunday Bloody Sunday

RETRIEVE

 

Gjutaregatan.

Jag föredrar kaffegrädde framför mjölk, då smakar det lite mer som i pappas kök på 80-talet, kryper upp i hans knä, det stora mörka skägget kliar på kinden och det har fastnat smulor från farmors gaffelkakor i stråna.

Första gången jag hörde ordet kalkon var i pappas kök, han sa att det var en fågel och visade mig en bild, jag började skratta så hysteriskt att fantan jag smusslat till mig sprutade ur näsan över bordet.

Jag var stensäker på att han ljög, det var den konstigaste fågel jag någonsin sett.

 

Min mor har alltid sagt att det enda jag har ärvt från min far är hans minne, vi glömmer inget.

Hela min uppväxt var elefanten mitt favorit djur, har kommit på i vuxen ålder anledningen till mitt elefant behov, dom sägs komma ihåg allt, så när mamma liknade mig vid pappa och använde frasen ”ni har minne som en elefant båda två” så förkroppsligade hon hela min saknad efter honom till en känsla jag kunde behärska.

Elefanten blev vad vi hade gemensamt, och jag höll fast vid det som en docka under armen.

 

Tungsinnet kom inatt, det var ett tag sen det hälsade på.

Jag har varit ledsen till och från, vänt på botten, känt hur allt är meningslöst, men det är känslor jag ändå kunnat kontrollera till den grad att jag kan vara människa bland människor.

Men tungsinnet, det är en helt annan historia, med en dragningskraft inget förstånd kan värja sig mot, det skär och skriker i den lilla vettiga delen av hjärnan som har överlevt alla krig.

Den sista kraften man kämpat för att behålla rymmer så långt in i kroppen att själen tappar taget.

Idag är jag en vikt papperslapp, och du är en sax.

 

Jag har tre pappor.

En genom blod.

En genom uppväxt.

En genom nutid.

Jag älskar dom alla på olika sätt.

 

Skiffergatan.

Ett minne från ett helt annat kök när jag var liten -Kom nu og spise morgenmad unge.

När han väl blev arg, så blev han verkligen jätte arg, då fick man flytta sig.

Hans förståeliga misstänksamhet mot mig när jag blev för tyst vad välgrundad.

Det började på Olympia när jag var fem år gammal och hittade min brors tändstickor.

Det spred sig lite för fort och jag kunde inte hantera lågorna som rasande sprang mot taket.

Mamma diskar, rycker henne lite försiktigt i förklädet - mamma, det brinner i sovrummet.

Resten av dagen spenderade jag i hörnet av rummet med händerna för öronen när alla jag levde med i omgångar skrek på mig över vad jag gjort.

Detta var min debut som framtida pyroman, det blev en del andra ting som fick sätta livet till innan jag insåg att det var fel att tända eld på allt man såg.

I dag vågar jag inte ens ha ljus i lägenheten, det är något med lågan som förtrollar mig.

Min danska varg till styvfar är sjuk i dag, han har cancer, han har inte varit i mitt liv sen jag fyllde 11 och mamma flyttade mig och mina bröder till Lantmannagatan.

Jag har både saknat honom och varit arg på honom för att han inte tvingade mig att vara kvar i hans liv, jag kände att han gav upp mig, hans nya flickvän tyckte att jag var för lik min mamma så då förlorade jag min rätt att träffa honom, jag förlorade rätten till den man som jag bott med sen -85.

Han lärde mig sitta på toaletten själv, hur man fångade krabbor, hur man gör en slangbella av en trädklyka, och han köpte mig min första kanin Pelle och byggde en bur till honom i trädgården.

Han lät mig välja en tapet fylld med rosa elefanter till mitt flickrum, han letade upp röksvampar bakom granar och lät mig stampa på dom, och viktigast av allt, han tröstade mig när jag grät.

DET GÖR ONT NÄR DU LÄMNAR MIG.

det gör ont när du går.

 

Storgatan, Vattugatan och Fredsgatan.

Min nutida styvfar är fantastisk, han har aldrig försökt att vara något annat än min vän och jag älskar honom för det.

Jag va ändå för gammal för att släppa in en ”pappa” till när han kom in i mitt liv, men vänner har jag alltid plats för, och han är en vettig tillgång i den skruvade Sandner klanen.

Han är lugn när alla andra ramlar runt, En stadig fast punkt i stormens öga.

Så han låter mig vara vad jag är och jag är glad att han finns i mitt liv.

 

Och bakom alla män står en stark, vacker kvinna,

min förebild, hjälte och roten till allt jag är och vill vara.

Men det skulle krävas en hel regnskog av papper för att kunna förklara med rättvisa hur fantastisk hon är, och hur mycket jag värdesätter henne, hur mycket jag älskar henne.

 

MIN MAMMA


Kommentarer
Postat av: Linn

Har mor din fått läsa det här? Hon borde.

Kärlek

– L

2011-03-08 @ 20:35:39
URL: http://jagettundantag.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0